Згідно з В.Горським, у сер. ХІХ ст. домінують художня література,
літературна критика і публіцистика.
[Горский В.С. Историко-философское истолкование текста. – К.: Наук. думка, 1981. – C.157]
У другій половині ХІХ ст. виникають науки про людину (психологія, історія, соціологія...)[Агацци Є. Человек как предмет философии // Вопр. философии. - 1989. - № 2 - С. 25 (24-34)]Хосе Ортега-і-Гассет вважав безпеку епохи ХІХ ст. - оптичним обманом, ілюзією:"вона веде до того, що люди не турбуються про майбутнє, надаючи все "механізму всесвіту" (випустили з рук керування історією, забули про пильність, втратили живістьі силу... життя вислизає з їхніх рук, стало непокірним, свавільним і несеться ніким некероване, не відомо куди"[Ортега-і-Гассет Х. Восстание масс (1930) // Вопр.философии. – 1989. - № 3,4 – №3. С. 133 (119-154)]
Тема 6. Культура України XIX ст.
Згідно з Дж.Ріфкіном [Rifkin, 1995], у ХІХ ст. відбулася 1-ша індустріальна революція, яку спричинили:
1) відкриття парового двигуна;
2) вугільного пального;
3) сталі;
4) ткацького станка.
План семінару
1. Особливості європейської культури ХІХ ст., її типологічна новизна.2. Основні тенденції культурного розвитку України у ХІХ ст.
3. Різноманітність художнього життя: від романтизму до модерну.
4. Нові явища в світовій та вітчизняній культурі кінця ХІХ – початку ХХ ст.
Читати: Тема 6 (с. 43-67)
Класна дошка для відео-доповідей за темою 6.
Підготовка до тесту 6.
Додаткове завдання: Знайдіть ілюстрацію / приклад до одного з напрямів українського мистецтва ХІХ ст. (реалізм, романтизм, символізм, модерн, ампір).
Контрольні запитання (Д/з)
1. У чому типологічна своєрідність культури ХІХ ст.? Які фактори сприяли формуванню нової картини світу?2. Як змінювалося ставлення до науки в культурі ХІХ ст.?
3. Яким чином прогрес техніки вплинув на розширення «світу культури» ХІХ ст.? Наведіть приклади.
4. Чому мораль, мистецтво і філософія були головними формами духовної самосвідомості культури ХІХ ст.?
5. Які соціально-економічні та політичні процеси впливали на культурне життя України в ХІХ ст.?
6. Якою була роль української інтелігенції у творенні культури Новітнього часу?
7. Назвіть імена найвидатніших збирачів фольклору та дослідників побуту українського народу в ХІХ ст.
8. Чому, на Ваш погляд, у 40–60-х роках ХІХ ст. особлива увага приділялася дослідженням з мовознавства?
9. Яку культурну цінність мали поміщицькі маєтки ХІХ ст.? Наведіть приклади.
10. Яку роль відігравали університети в культурному житті України ХІХ ст.?
11. Яке місце Кирило-Мефодіївського братства в історії вітчизняної культури? Хто з видатних культурних діячів був серед його засновників та активних членів?
12. Які фактори сприяли посиленню зв’язків української культури з культурами інших слов’янських народів?
13. Назвіть імена російських письменників, музикантів, акторів, живописців, архітекторів, чия творчість тісно пов’язана з Україною. (Художник Брюлов, композитор Чайковський, актор Щепкін, письменник Чехов + ще, поет Фет)
14. Дайте характеристику основних стилів в українській художній культурі другої половини ХІХ ст. У чому їх національна самобутність? (Класицизм, Романтизм, Реалізм, Імпресіонізм (с.9), Символізм (с.8), Модерн)
15. Чому саме література і театр стали актуальними мистецтвами у вітчизняній художній культурі ХІХ ст., найважливішими чинниками її прогресу в умовах Російської імперії?
16. Що Ви знаєте про музичне життя України ХІХ ст.? Назвіть імена видатних композиторів, музикантів, збирачів музичного фольклору.
17. Чому в кінці ХІХ – на початку ХХ ст. виникає інтерес до таких галузей української культури, як народна творчість, етнографія, археологія, мовознавство?
18. У чому самобутність вітчизняного модерну та символізму?
19. Яким був внесок українських митців у розвиток науки, освіти та мистецтва Російської імперії ХІХ ст.? Наведіть приклади.
20. Визначте місце української культури кінця ХІХ ст. у світовому процесі.
Екзаменаційні питання за цією темою:
- Особливості європейської культури 19 ст., її типологічна новизна.
- Основні тенденції культурного розвитку України в 19ст.
- Романтизм і реалізм в українській культурі 19 ст.
- Кирило-Мефодіївське товариство та розвиток національної самосвідомості у 19 ст.
- Нові явища у світовій та вітчизняній культурі кінця 19 - початку 20 ст.
І.Рєпін. Українка біля тину. URL: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/24/Репин._Украинка_у_плетня.jpg
Ілюстрації:
Символісти, що застосували загальну теорію Потебні,
тому що вона виправдовувала панування образів-символів,
не могли здолати і горезвісну теорію „гармонії форми і змісту“,
хоча вона явно суперечила їхній же схильності до формальних
експериментів і ганьбила її, надаючи їй
характеру „естетизму“.
Разом з відходом від потебніанської точки зору формалісти
звільнілися від традиційної співвідносності „форма-зміст“
і від розуміння форми як оболонки — як посудини,
в яку наливається рідина (зміст). Факти мистецтва
свідчать про те, що специфічність його
виражається не в самих елементах, що входять у твір,
а в своєрідному користуванні ними. Тим самим
поняття „форми“ набуває іншого сенсу...
Б. Ейхенбаум
Київський паровий трамвайКартини Пимоненка
Картини Ярошенка На качелях, 2
Крамской Портрет Литовченка
Марія Башкирцева (14,)
Іван Труш (19, 20)
Т.Шевченко Селянська родина
Селянин
Васильєв Вбирання молодої
С.Васильківський Весна в Україні
Подільська губернія
Селянська хата в Пирогово (Київ)
К.Моне "Вітряний день" + О.Олесь. Вітер.
І.Нечуй-Левицький
"Запорожець за Дунаєм" С.Гулак-Артемовського
Наукове товариство імені Т.Шевченка
Леськовський палац у Черкаській обл.
Київська дума
дендрологічний парк "Софіївка" в Умані
дендрологічний парк "Олександрія у Білій Церкві
Харків у ХІХ ст.
Про що розповідає почерк?
О.Потебня і філософія мови
Випуск "Філософської думки" 2014, №1, присвячений Шевченкові
Мацап'як О. І. Екзистенційні мотиви філософії музики Артура Шопенгауера // "Дні науки філософського факультету – 2017", Міжн. наук. конф. (2017 ; Київ). Міжнародна наукова конференція "Дні науки філософського факультету – 2017", 25-26 квіт. 2017 р. : [матеріали доповідей та виступів] / редкол.: А. Є. Конверський [та ін.]. – К. : Видавничо-поліграфічний центр "Київський уні- верситет", 2017. – Ч. 1. – с. 85-87.
Альманах "Русалка Дністровая"
Крижанівська Н.Є. Феномен "театру корифеїв"в культурному житті південноукраїнського регіону.
Новиков А.О. Театр Миколи Садовського.
Генералюк Леся. Універсалізм Шевченка: Взаємодія літератури і мистецтва (2008)
Відео "Чайковський і Україна"
Відео про отамана Сірка
Путівник "Слобідська Україна".
Т.Шевченко Селянська родина
Селянин
Васильєв Вбирання молодої
С.Васильківський Весна в Україні
Подільська губернія
Селянська хата в Пирогово (Київ)
К.Моне "Вітряний день" + О.Олесь. Вітер.
Вітер носиться, літає,
Топче луки і поля,
Жовті трави пригинає,
Лист зриває із гілля.
То скирти, стоги розносить,
То у сурми загуде,
То в безсиллі заголосить
І до скелі припаде.
І.Нечуй-Левицький
"Запорожець за Дунаєм" С.Гулак-Артемовського
Наукове товариство імені Т.Шевченка
Леськовський палац у Черкаській обл.
Київська дума
дендрологічний парк "Софіївка" в Умані
дендрологічний парк "Олександрія у Білій Церкві
Харків у ХІХ ст.
Про що розповідає почерк?
О.Потебня і філософія мови
Випуск "Філософської думки" 2014, №1, присвячений Шевченкові
Мацап'як О. І. Екзистенційні мотиви філософії музики Артура Шопенгауера // "Дні науки філософського факультету – 2017", Міжн. наук. конф. (2017 ; Київ). Міжнародна наукова конференція "Дні науки філософського факультету – 2017", 25-26 квіт. 2017 р. : [матеріали доповідей та виступів] / редкол.: А. Є. Конверський [та ін.]. – К. : Видавничо-поліграфічний центр "Київський уні- верситет", 2017. – Ч. 1. – с. 85-87.
Альманах "Русалка Дністровая"
Крижанівська Н.Є. Феномен "театру корифеїв"в культурному житті південноукраїнського регіону.
Новиков А.О. Театр Миколи Садовського.
Генералюк Леся. Універсалізм Шевченка: Взаємодія літератури і мистецтва (2008)
Відео "Чайковський і Україна"
Відео про отамана Сірка
Путівник "Слобідська Україна".
А.Н.Уайтхед в своей книге
«Наука и современный мир», величайшим открытием девятнадцатого столетия стало открытие
метода открытий: "Величайшим достижением девятнадцатого столетия явилось открытие метода исследования.
Новый метод прочно вошел в жизнь. Для того чтобы понять нашу эпоху, мы должны
пренебречь всеми деталями происходящих изменений, такими, например, как железные
дороги, телеграф, радио, прядильная машина, синтетические красители. Мы должны
сосредоточить внимание на методе, ибо он представляет собой то нововведение, которое
разрушило основы старой цивилизации... Одним из элементов нового метода является
открытие того, как совершить переход от научных идей к конечному продукту их реализации.
Этот процесс представляет собой организованную атаку на возникающие одно за другим
препятствия". Уайтхед А.Н. Избранные работы по философии. — М., 1990. — С. 156.
Цит. за: М.Маклюен (С.67)
Немає коментарів:
Дописати коментар