Тема 1

Модуль 1. СТАНОВЛЕННЯ ТА ОСОБЛИВОСТІ УКРАЇНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ

Коли в людини є народ, тоді вона уже людина.
Ліна Костенко.

Image result for мова

Тема 1. Предмет дисципліни «Історія української культури»

"...історія культури не хвилювала б прийдешні століття, 
якби вона не була також і філософією..."
Яків Буркхардт

"Первісним  значенням слова "історія" була фіксація подій 
у формі усного епосу, і тільки згодом історія перетворилася на
"історіографію", тобто "історієписання""
Сергій Йосипенко
[Йосипенко С. Усна історія філософії як джерело 
історико-філософського дослідження // 
Філософська думка, 2019, № 4, С.6
https://dumka.philosophy.ua/index.php/fd/article/view/363/302]

перв
іс-
ним значенням слова «історія» була фіксація подій у
формі
усного епосу, і тільки згодом історія перетворилася
на «іс-

торіографію», тобто «історієписання».
План семінару
1. Сутність культури. Культура та природа. Культура і цивілізація.
2. Поняття національної культури.
3. Структура культури. Місце і роль художньої культури в цілісності історичного процесу.
4. Класичні й сучасні концепції української культури.

Посібник (с. 7-35).
Класна дошка для відео-доповідей за темою 1.
Підготовка до тесту 1.
Додаткове питання-міркування.
What is culture?


Контрольні запитання (Д/З):


  1. Як ви розумієте (явище-слово-) поняття «культура»? (ілюстрація)
  2. Які функції культури Вам відомі? Чи можна виділити з них основну? Аргументуйте відповідь. (зробити власну табличку)
  3. Що таке матеріальна та духовна культура? Чи є межа між ними нездоланною?  (ілюстрація)
  4. Що складає фундамент культури: релігія, мораль, право, мистецтво, філософія, наука? (ілюстрація)
  5. Які Ви знаєте підходи до питання про структуру культури?
  6. Чому поділ культури на матеріальну і духовну відносний? 
  7. Яку роль відіграє в культурі мова (ілюстрація)?
  8. Охарактеризуйте діяльнісний підхід у культурології.
  9. Наведіть приклади взаємодії традицій та новацій у культурі. (ілюстрація на вибір)
  10. У чому полягає культурологічний потенціал географічного фактору та господарської діяльності? (ілюстрація)
  11. В чому полягають розбіжності між нацією та етносом? (ілюстрація
  12. Чому поняття національної культури є одним з базових для культурології, історії, етнології? (ілюстрація)
  13. Дайте визначення понять: «національний характер», «національна самосвідомість», «національний менталітет».
  14. Що таке етнічна ідентичність? (ілюстрація
  15. Як співвідносяться національна та світова культура? Які Ви знаєте погляди на це питання? (ілюстрація)
  16. Чи є толерантність однією з важливих відзнак української культури? Аргументуйте відповідь.
  17. Дайте визначення регіональної культури.
  18. Охарактеризуйте теорію культурно-історичного процесу діячів Києво-Мефодієвського братства. Чому вони виступали проти елітарних концепцій культури?
  19. Який культурологічний підхід був започаткований Пантелеймоном Кулішем?
  20. Які проблеми української культури найбільш актуальними вважав Михайло Грушевський?
  21. У чому бачив самобутність розвитку української культури Іван Огієнко?. 
  22. Чи підтвердила історична практика оцінку радянської культури, що давали їй: а) Дмитро Донцов; б) Микола Хвильовий? Аргументуйте відповідь.
  23. Чому вивчення культури у ХХ ст. відбувалося у рамках філософської думки?
  24. Які особливості сучасних досліджень української культури? (Про сучасну українську культуру).
"Відомо, що вся наша історія має здебільшого оборонний характер. 
В різних її періодах нам приходилось (і ще сьогодні приходиться!) себе захищати, оборонятись та документувати своє індивідуально-національне "Я"...
Не забуваймо, що наше політичне відродження почалося саме з з культурного..., 
та, щоби визначити себе політично, нам треба було пройти 
процес самовизначення у різних ділянках культури... Отже, 
в деяких моментах нашої історії саме культура та її традиції
були єдиною зброєю, єдиним захистом перед загрозою 
національного маразму"
[Семчишин М. Тисяча років української культури.
Історичний огляд культурного процесу. - 2-ге вид. - 
К.: АТ "Друга ріка", МП "Фенікс", 1993. - С.XVIII].

Додатково можна почитати:
Шаповалова Л.О. Поняття побуту: сутність та структура.
Історія слова "культура"
Відео "Предмет Історії української культури"

Екзаменаційні питання з цієї теми:

  • Сутність, структура та функції культури
  • Культура та природа. Культура і цивілізація.
  • Поняття національної культури.
  • Класичні й сучасні концепції української культури.
  • Самобутність історії вітчизняної культури та її періодизація.
  • Місце і роль художньої культури в цілісності історичного процесу.

Perhaps universal history is the history 

of the various intonations of a few metaphors

Jorge Luis Borges 
[https://www.gwern.net/docs/borges/1951-borges-pascalssphere.pdf]

мова, мовлення, — це теж інструмент, 
завдяки якому «для людини стало можливим
 накопичувати досвід і знання у формі,
 що дозволила їх легко передавати
 і максимально ефективно використовувати
Leslie A. White, The Science of Culture, p.240. 
(Цит. за: М.Мак-Люен С. 8)

Коментарі
Варто почати з того, що важливо розрізняти явище, слово і поняття «культура», оскільки кожне з них має свою власну історію появи і розвитку. Так, найстаріше з них - явище (феномен) культури - виникає синхронно з появою людини, що дає нам підстави говорити і про первісні культури. Тобто сама культура як явище створення людьми середовища для власного існування у важких умовах пристосування до природи – одноліток з людьми, які віддавна живуть спільнотами. І саме тому культура завжди розуміється як соціальне явище.

Що ж до слова, то до наших днів збереглися прадавні тексти, де слово, від якого походить «культура» уживається насамперед у контексті сільського господарювання. Йшлося про оброблення землі, вирощування худоби, тобто про те, що людина власними зусиллями покращувала доступну їй «природу». І так культура починає протиставлятися природі. Це важливий момент, який слід запам’ятати. Ужиток слова «culta» у переносному значенні вперше зафіксовано у працях римського оратора Цицерона. Його пряме значення – «рілля» (тобто зораний шар землі), а переносне – плекання духовного й інтелектуального «самовдосконалення» людини. І саме у переносному значенні воно зустрічається у першому реченні третьої книги «Тускуланських бесід»[1] Цицерона, яка називається «Про розраду у біді». Вона починається так:

«I.1. Чого б це, Бруте: складаємося ми з душі і тіла, але турбота про тіло давно вже стала наукою, і відкриття користі від неї безпосередньо освячене безсмертними богами, а зцілення душі і до свого відкриття не здавалося настільки необхідним, (5) і після відкриття настільки не шанувалося, і тепер не надто багатьом дороге і приємне, а значно частіше здається людям сумнівним і небезпечним?»

 Що ж до поняття «культура», то важливо усвідомити, що воно виникає аж у Новий час, тобто багатьма століттями пізніше. І тільки в новітній час культура - вже як філософське поняття - стає предметом вивчення окремої науки – культурології, актуальність вивчення якої свого часу обгрунтував американський антрополог та етнолог Леслі Елвін Уайт (1900-1975). У 1930-1931 рр. Л. Вайт прочитав лекційний курс «Культурологія» у Мічіганському університеті. А загальну концепцію вивчення культури Л. Уайт виклав у трьох працях: «Наука про культуру» (1949), «Еволюція культури» (1959), «Поняття культурних систем: ключ до розуміння племен і нації» (1975).





[1]  Тускуланські бесіди так називаються за місцем свого проведення (на Тускуланській віллі Цицерона). Марк Туллій Цицерон записує ці 5-тиденні «лекції» і адресує їх Марку Бруту.
Книга 1-ша: О презрении к смерти http://ancientrome.ru/antlitr/t.htm?a=1422368001
Книга 2-га: О преодолении боли http://ancientrome.ru/antlitr/t.htm?a=1422368002
Книга 3-тя: Об утешении в горе http://ancientrome.ru/antlitr/t.htm?a=1422368003
Книга 4-та: Об иных страстях http://ancientrome.ru/antlitr/t.htm?a=1422368004
Книга 5-та: О самодовлеющей добродетели http://ancientrome.ru/antlitr/t.htm?a=1422368005


Культура та природа. Культура і цивілізація.

Співвідношення «природа – культура – цивілізація» (культура традиційно протиставляється природі, а окремими дослідниками – ще й цивілізації)
природа
культура
цивілізація
самодостатня
залежить від людини
залежить від людини
універсальна
універсалії + специфіка
універсалії + специфіка
всеохопна
всі рівні «удосконалення» природи під потреби людини
починається від «урбанізму» (високий рівень розвитку культури)
самовідтворююча і само-удосконалююча (еволюція і адаптація)
включає в себе все різноманіття матеріально-духовного удосконалення
включає в себе насамперед технічний прогрес
матеріально-духовна цілісність
акцент на духовній складовій
акцент на матеріальній складовій
Якщо М. Я. Данилевський "...чи не вперше розглянув проблему цивілізацій під кутом зору їх множинності, а не як становлення та розвиток самої тільки західноєвропейської цивілізації. Цивілізація, згідно з його концепцією, — це пік розвитку культури, доволі короткий час, протягом якого народи виявляють свої передусім духовні потенції в усіх напрямках розвитку. Данилевський висунув як історичний закон відсутності передавання цивілізаційних первнів одного культурно-історичного типу народам іншого типу (не зваживши на те, що реальний рух культури полягає, головним чином, якраз у цьому передаванні); кожний тип культури, на думку вченого, виробляє ці первні для себе, при більшому чи меншому впливі чужих йому попередніх або сучасних цивілізацій.
Згідно з О. Шпенґлером, цивілізації — це, навпаки, не злет, а занепад певної історичної культури ."Вони є завершення; вони йдуть слідом за становленням як постале, за життям як смерть, за розвитком як заціпеніння, за селом і душевним дитинством, засвідченим дорикою та готикою як розумова старість і кам'яне, скам'яніле світове місто. Вони — кінець без права оскарження..." (85) "Шпенґлер добре позначив проблему: цілісність і унікальність кожної цивілізації ставлять природні бар'єри на шляху до діалогу культур. Він вважав, що ці бар'єри практично нездоланні. Аналогічні судження можемо знайти у працях М. Данилевського. Обидва пов'язували проблему некомунікабельності цивілізацій із феноменом культурної пам'яті й традиції, з архетипами колективної підсвідомості. Тим часом, ця проблема існує також на рівні свідомості, може бути усвідомленим вибором." 86
Гатальська "Філософія культури" (85-86)

Національна культура.
Співвідношення світової та національних культуродна з найскладніших проблем сучасної культурології.
національна культури
світова культура
специфічна, самобутня (акцент на відмінностях)
універсальна (акцент на спільних рисах)
екстракт своєрідності
екстракт найкращих здобутків
складова цілого
цілісність без ієрархіїї
М. Данилевський (1822-1885),
О. Шпенглер (1880—1936),
А. Тойнбі (1889—1975) вважали:
світова культура з її єдністю, історичною спадкоємністю та загальнолюдським змістом - це ілюзія, бо існує лише множинне розмаїття національних культур
В. Вернадський (1863-1945),
А. Швейцер (1875-1965),
П. Тейяр де Шарден (1881-1955)
Р.-Дж. Коллінгвуд (1889—1943) доводили: світова культура як система духовних цінностей хоч і виробляється національними культурами, але набуває загальнолюдського значення.

регіонально обмежена
глобальна

Національні культури – Регіональні культури – Світова культура
(українська,                                     (культура Сходу
італійська,                                               культура Заходу
бразильська тощо)                         європейська культура)



Структура культури.

Культура = освіта+наука +мистецтво+ література+ міфологія+мораль+
політика+право+ релігія тощо.

Умовно культуру поділяють на духовну і матеріальну

Духовна культура
Матеріальна культура
мова
книги, типографії, інститути
мистецтво (література, музика, живопис, театр, цирк)
виробництво і вироби: від паперу до ракет, від фарб до картин, від технічних засобів спецефектів до комп’ютерів і архітектурних споруд
міфи
малюнки, скульптури, книги
спорт
одяг, спорядження, обладнання, взуття
релігія, вірування
церкви, собори, ікони, натільні хрестики, ладан, тощо
мораль
письмова фіксація (аудіо, відеозапис)
право
документи
освіта
підручники, канцуелярське приладдя,
дитячі садочки, школи, училища, університети
наука
бібліотеки, лабораторії, дослідні майданчики, інструменти, прилади, реактиви
політика
міністерства, уряд, закони, ноти
традиції
святкові страви, вбрання, оздоблення
обряди, ритуали
прикраси, амулети, ювелірні вироби
Кухня (рецепти, способи приготування, подачі на стіл, сервування та уживання їжі)
посуд, меблі, їжа, інвентар

Ще культуру розглядають як сукупність субкультур, які у певний спосіб позиціонують себе (дистанціюються чи супроводжують) відносно «офіційної» культури (субкультури байкерів, готів, емо, хіпі, панків тощо).


Основні концепції української культури
Автори концепцій
культура
українська культура

Кирило-Мефодіївське товариство
(Кир.-Меф. тов-во)
Пантелеймон Куліш (1819-1897)
Укр.патріот

Романтично вірив, що хутірський природно-патріархальний побут практично втілить ідею гармонійного національно-самобутного життя серед природи.
головною причиною злиденного стану українського народу вважав забуття ним власних традицій, пісень, мови, підкреслював зв'язок української культури з культурою часів Київської Русі
намагався обґрунтувати негативний вплив козацьких і селянських повстань на розвиток української державності і культури та історичну згубність народно-визвольних рухів в цілому
(Кир.-Меф. тов-во)
Тарас Шевченко (1814-1861)
Укр. патріот

Романтично вірив, що культуру створюють герої. А народна память про них здатна надихнути спільноту вибороти своє право на рай у будь-якому пеклі.
Ненавидів чужу деспотію і слабкодухих українців, які легко їй корилися через страх чи користь, нехтуючи своїми національними інтересами та власною гідністю + любив майже райську природу України, яку неправда та гноблення перетворило на пекло.
симпатизував героям-творцям славного минулого України, використовув пам'ять про них як рушійну силу створення нового справедливого майбутнього українців.
(Кир.-Меф. тов-во)
Микола Костомаров (1817-1885)
Словянофіл

Кожен народ має власний ідеал, власні вірування, до чого і тяжіє.

У міфології слов’ян протиставляються два начала: світле життєтворче (істина і добро) і темне смертоносного (холод і зло). І це символізує дух народу з його минулим та сучасним.
був переконаний у національній своєрідності українського народу, шлях розвитку якого – унікальний, (бо прокладений ще козаками) тобто волелюбний, демократичний та насичений індивідуалістичним духом, вірою, любов’ю до вітчизни, дружністю, войовничістю й родинністю

Вірив в особливу місію українського народу, який має визволити всіх слов'ян від імперської деспотії і кріпосництва.


Михайло Драгоманов
(1841-1895)
Європоцентрист

Фото

Р.Іванченко пише про нього роман "Клятва", де читаємо: "Його звинувачують у Галичині в "помосковленні" української громади. В Україні лають за соціалізм. В Росії - за націоналізм".


Закликав до пошуків спільної для всіх народів правди, до розмежування держави та церкви задля соціальної емансипації і національного визволення. +закликав інтелігенцію до просвіти простих людей, до економічних реформ, до політичного життя та розбудови народних асоціацій.
розробив програму конкретних реформ, щоб українська спільнота без «утопічного» сепаратизму влилася в загальне русло розвитку західного світу;
+ незважаючи на провінційність і клерикалізм галичан, вважав центром національного руху саме Галичину.

віддавав перевагу громадянським правам і вільним політичним інститутам (а не економіці), й універсальним людським цінностям (а не національним інтересам, бо потрібна універсальна правда, вища за національні інтерпретації).
Іван Франко
(1856-1916)
Європоцентрист і
космополит

Обстоюючи ідею єдності людства, відстежує однаковий розвиток культур усіх народів. Вірить,
що для розвитку національної культури варто творчо засвоювати культурні надбання інших народів.

Вказував шлях до досягнення національного ідеалу повного й не обмеженого розвитку нації через активізацію суспільно-політичного, соціально-економічного і культурного життя в Україні.

народ –то «суцільний культурний організм».
+ Україна -- суверенна одиниця у колі незалежних
народів, а українська культура - посередниця нетільки між сходом і заходом, в й між півднем і північчю».
Михайло Грушевський
(1866-1934)
відійшов від традиційного слов’янофільства до
укр. патріотизму

Його основні ідеї -
народництво та федералізм. Вірив, що цілковита незалежність – це логічне завершення запитів розвитку й самовизначення будь-якої осілої народності, яка має достатньо сил і бажання еволюціонувати.






закликав український народ до національної спільності і
спростував провінційність української культури;
+вважав, що місія свідомих селян - українізувати робітничий клас, бо саме народ (зокрема і через героїв) -
рушійна сила історії. Для нього народ – це селяни.
Ідеальним для майбутньої України
вважав демократичний федералізм з широкими правами громадян і виборністю органів управління.
Іван Крип’якевич
(1886-1967)


доводив, що природа і господарювання справляють взаємний вплив одна на одне (тобто
переосмислюється роль природи – тепер вже не тільки об’єкта, а й суб’єкта), і що суспільно-політичне життя позначається на розвитку освіти, науки й мистецтва
основа культури - український світогляд, який вказує сучасникам
напрям її розвитку
письменство і різні види мистецтва відбивають культурний поступ суспільства
Емігранти
(емігрант)
Дмитро Донцов (1883-1973)
чинний націоналіст
й «еволюціоніст»

заснував теорію інтегрального націоналізму.
Інтерпретував взаємини між народами як універсальний закон боротьби за існування (інстинкт і воля –головне), в якій перемагають сильніші нації, що санкціонує їхнє панування над слабшими. Мирне співжиття різних культур називав «симбіоз».
концепція з верховним правителем України, єдиною діючою партією ОУН і впливом церкви; з
національною елітою, бо саме «аристократи духу» забезпечують існування і добробут держави. Тому відкидається ідея створити національну культуру на базі селянської культури.
засуджував
лібералізм, демократію, толерантність та гуманність. Переконував: якщо
інтелект сполучити з народним інстинктом і сумлінням, тоді культура буде відповідати «духу нації», а значить «зміцнювати волю нації до життя, до влади, до експансії»
(емігрант)
Іван Огієнко
(1882-1972)
митрополит




локальні культури рівноправні;
духовна культура («інтелектуальний стан народу») -
первинна, а
 матеріальна - вторинна
обґрунтував тезу про самобутність та самодостатність української культури (яка запобігла асиміляції та знищення завдяки духовності)
з позиції плюралізму культур.
Українська культура геополітично відкрита різним впливам, але й її власні надбання розповсюджуються на сусідні східнослов’янські землі.
Був переконаний, що мова, в якій пульсує сам дух народу, - головна ознака культурної ідентичності та державницької ідеології і тому вона має досягти належного рівня, аби перетворити «етнографічну масу» на народ.
(емігрант)
Дмитро Чижевський
1894- 1977)
космополит

з раціоналістичної т.з., філософія відкриває універсальну істину, тобто – єдино можливу (множина істин = омана). А значить різні відповіді національних філософій на однакові питання – теж омана. Однак з романтичної т.з., різноманіття філософських доктрин - цінність, бо абсолютні ідеали здатні реалізуватися тільки в обмежених формах (наука, релігія, мораль тощо) національної культури, а розбіжності між культурами – це різні аспекти абсолюту, а значить разом вони допомагають повніше виявитися абсолюту.
Подав історію української культури як історію стилів, вказуючи на співзвучну західним впливам зміну стилів.

Вважав культурні зв'язки різних, зокрема, європейських,
народів вагомішими за політичні.
Філософія – національна, бо утілює самосвідомість даної культури
Сучасні українські філософи культури
Сергій Кримський (1930-2010)

Українська у складі світової культури
(радше космополит)


Національні архетипи, споріднені з універсаліями світової культури, - передумова вивільнення духовного життя нації з одноразовості й тлінності у простір вічності, у сферу утвердження історичних звершень народу в їх загальнолюдській значущості
підняв проблему філософського осмислення архетипів (гр. arche/початок + typos/образ) укр. культури. Архетипи — це наскрізні символічні структури, які є на всіх етапах розвитку тієї чи іншої нації… і прокреслюють шлях вперед…
Архетип української нації – кардіоцентризм (філософія серця) бо герої укр. історії аргументують від серця (серцем).
Архетипи - закріплені ідеальні моделі поведінки, ритуалів, дій, образів - формують категорії мислення, підтримують уявлення реальності, транслюють людський досвід і здобутки цивілізації.
(Українські архетипи Софії, Серця, Природи, Слова)
Мирослав Попович (нар. 1930)
Українська у складі світової культури
(радше космополит)

національну культуру мають творити всі громадяни країни, незалежно від етнічної ідентичності
представляє українську культуру як комплекс духовної, господарської та політичної складових.
Оскільки чужі культури істотно вплинули на українську, її варто сприймати у контексті світового культурного процесу

Історія України та етнокультурологія: Навчальний посібник для самостійної роботи студентів. У 2-х частинах. Частина ІІ. Етнокультурологія / Бойко Ю.М.; Вінн. нац. аграрн. ун-т. – Вінниця: ВНАУ, 2017. - 184 с. + 212 іл. (10 у.д.а.) http://socrates.vsau.org/repository/getfile.php/15839.pdf

Немає коментарів:

Дописати коментар