Т. 5

Модуль ІІ. Українська культура Нового і Новітнього часів

Згідно з В.Горським, у Новий час домінує наука.
[Горский В.С. Историко-философское истолкование текста. – К.: Наук. думка, 1981. –  C.157]

Згідно з П.Слотердайком, "упродовж усього Нового часу 
майже цілком втратила своє значення разюча протилежність 
між тими, хто «вирує в океанах», і тими, хто товче землю"
[Слотердайк П. Нестиснювальне, або Нове відкриття протяжного // 
Філософська думка, 2014, № 3. - С. 42]
"...У ХVІІІ ст.... скипетр перейшов від Архітектури до Музики 
і ... порив художнього імпульсу обрав собі більш витонченого 
посередника у звуці. ... Виникла соната як зріла і найвища форма
інструментального стилю. Музика в цей період почала панувати
над рештою мистецтв..."
[Тойнби А.Дж. Постижение истории. Сборник: 
Пер. с англ. - М.:Прогресс, 1991. - С.239]

"Я - це зовсім не одне і те ж, що моє тіло"
Р.Декарт
[Цит.за: Агацци Є. Человек как предмет философии // Вопр. философии. - 1989. - № 2 - С. 25 (24-34)] 
"Не дивлячись на те, що Захід в епоху Нового часу відмовився від регулюючої ролі традиції і вперше в людській історії намагався знайти (опору) в антитрадиціоналізмі, розвиток Західної цивілізації все-таки стихійно здійснювався згідно з законом, що відзначений вище кругового розгортання символічної, або типової, форми..."
[Малявин В.В. Мифология и традиция постмодернизма // Логос. Кн.1. Разум. Духовность. Традиции. Изд-во Ленинградск. ун-та, 1991. - С.51-59]

Тема 5. Українська культура Нового часу (XVII–XVIII ст.)

План семінару
Українському козацтву не вдалося створити
рівноправне суспільство...
...початок і середину XVIII ст. у Гетьманщині ознаменував 
пожвавлений розвиток культури. І все ж до кінця століття 
Україна прибрала виразно провінційних рис у всіх регіонах 
і на всіх рівнях - культурному, соціальному та економічному
[Субтельний О. Україна. Історія.: Пер.з англ. Ю.Шевчука. 
Вид.3-тє переробл. і доп. - К.: Либідь, 1993. - С.227]

 XVIII ст. було парадоксальною добою в історії 
української культури. Воно стало свідком дивовижного
розквіту українського мистецтва і літератури, 
що відобразився у химерному стилі бароко.
Проте майже одночасно з цим створювалися умови, за яких
українська культура позбавлялася своїх самобутніх рис 
і змушена була адаптуватися до російських імперських взірців.
[Субтельний О. Україна. Історія.: Пер.з англ. Ю.Шевчука. 
Вид.3-тє переробл. і доп. - К.: Либідь, 1993. - С.246]

1. Загальноєвропейські тенденції культурного розвитку XVII–XVIII ст.
2. Цінності культури козацько-гетьманської доби.
3. Українське Просвітництво.
4. Художні напрями в українському мистецтві Нового часу.

Класна дошка для відео-доповіді за темою 5.
Підготовка до тесту 5.
Додаткове питання: Чи згодні ви з І.Кантом, що Просвітництво - це вихід людини зі стану неповноліття?
"В Україні від кінця ХVI до кінця XVIII ст. процес енергійного 
розвитку культури супроводжується її вестернізацією"
[Культура // Енциклопедія історії України: у 10 т. / 
Редкол. В.А.Смолій та ін. - К.: Наук. думка, 2008. - Т.5. - С. 485].

Контрольні запитання (Д/з)
1. Охарактеризуйте картину світу Нового часу.
2.  Яким був ідеал людини XVII–XVIII ст.?
3. Яке значення ідеалу республіканського устрою та інших фундаментальних цінностей буржуазного суспільства в західноєвропейській та вітчизняній культурі Нового часу?
4. Яку роль у світогляді Нового часу відігравали: а) раціоналізм; б) сенсуалізм та емпіризм?
5. Яка роль освіти в розвитку української культури XVII–XVIII ст.?
6. Назвіть імена визначних учених, письменників, політиків XVII–XVIII ст., що пов’язані з діяльністю Києво-Могилянської академії.
7. Що Ви знаєте про діяльність культурно-просвітницького гуртка при Печерській Лаврі?
8. Чому питання національної та релігійної незалежності перебували в центрі уваги українських мислителів XVII–XVIII ст.?
9. Чому Дмитро Антонович визначав епоху гетьманування Івана Мазепи як «другу золоту добу українського мистецтва»?
10. Які негативні процеси у вітчизняному культурному житті XVIII ст. пов’язані з політикою царського уряду?
11. Чим обумовлений новий якісний стан художньої культури XVII–XVIII ст.?
12. Що таке «козацьке бароко»? Назвіть та охарактеризуйте відомі Вам барокові архітектурні пам’ятки+бароко
13. Які особливості українського рококо? Чому цей стиль був актуальним у вітчизняній культурі другої половини XVIII ст.? +рококо
14. Кого з представників західноєвропейського, російського та українського класицизму Ви знаєте?
15. Назвіть основні жанри української літератури XVII–XVIII ст.
16. Які основні теми-символи української пісні і думи Нового часу?
17. Що Ви знаєте про українську барокову літературу? Чи був Г. Сковорода бароковим письменником?
18. Яке місце музики в художній культурі Нового часу? Кого Ви знаєте з видатних українських композиторів XVIII ст.? Про барокову партесну музику
19. У чому національні особливості українського живопису XVII–XVIII ст.?
20. Яка роль українців у російській культурі XVIII ст.? Наведіть приклади.

Стиль бароко мав збуджувати почуття людини 
і в такий спосіб оволодівати її думками.
Він віддавав перевагу формі перед змістом, 
химерності перед простотою,
синтезові перед самобутністю.
Саме здатність до синтезу зробила бароко особливо 
принадним для українців - нації, котра перебувала 
між православним Сходом та латинізованим Заходом. 
Бароко не принесло в Україну якихось нових ідей,
воно радше пропонувало нові прийоми, - такі як 
парадокс, гіперболізація, алегорія, контраст...
[Субтельний О. Україна. Історія.: Пер.з англ. Ю.Шевчука. 
Вид.3-тє переробл. і доп. - К.: Либідь, 1993. - С.249]

Екзаменаційні питання за цією темою:
  • Цінності культури козацько-гетьманської доби.
  • Українське Просвітництво 18 ст.
  • Художні напрями в українському мистецтві Нового часу.
  • Загальноєвропейські тенденції культурного розвитку 17-18 ст.
Р. Ґвардіні наголошує: "Нові часи...підносять людину, принижуючи Бога, 
з геростратівською радістю вони роблять її частиною природи"
Гатальська "Філософія культури" (с.69).

Гатальська (79): новоєвропейська науковість із епохи раннього капіталізму принципово заснована на рішучій перевазі спостереження каузальних зв'язків. Осередком є експеримент, орієнтований на пізнання причин і наслідків (це слушно навіть для мистецтва).

Наприкінці XVIII ст. ... в результаті завоювань 
Петра І Росія... здобула... "вікно в Європу", а 
потреба в животворній ролі України як посередника 
культурних впливів відпала. Кордони імперії значно 
обмежили контакти України з Заходом. 
Тепер плодами безпосереднього виходу 
в Європу, "європеїзації", інтелектуальним 
потенціалом України користувалася Росія,
завдяки чому вона стала в авангарді культурного розвитку. 
Водночас ізольована і схильна до традиціоналізму Україна
скотилася в трясовину провінціалізму. Після втрати
політичної автономії над нею нависла загроза втрати й культурної самобутності.
[Субтельний О. Україна. Історія.: Пер.з англ. Ю.Шевчука. 
Вид.3-тє переробл. і доп. - К.: Либідь, 1993. - С.253] 


Ілюстрації:

Карикатура 18 ст.
Дидаскал
Студенти Києво-Могилянської академії
Копія з гравюри (1697-1702) "Київська Академія та її студенти"
Церква Св.Юра в Дрогобичі
Харківська фортеця
Харківська фортеця: реконструкція
Фреска Партесний спів
Козак Мамай
Ліра
Львів
вертеп
І.Мазепа
Про дзвін, відлитий на замовлення Мазепи
Історики про Мазепу
Гравюра Леонтія Тарасевича. Київ; друкарня Києво-Печерської лаври 1763 р.

Західно-європейська музика стилю бароко

Читати:
І.Кант Що таке Просвітництво?
В.Кузнєцов. Сутність і ознаки Просвітництва
Л.Ушкалов. Світ українського барокко.
Українське бароко
Просвітництво. Круглий стіл "Філософської думки".
Випуск журналу "Філософська думка", 2014, № 5, присвячений Сковороді.
Чернишов В. Еволюція філософських поглядів Григорія Сковороди у зв'язку з його духовною біографією // Філософська думка, 2018
М.Фуко. Історія божевілля в класичну епоху.
Ільїна Г. В. Картезіанський емпірицизм" і криза раціоналістично-емпірицистського наративу  с. 76-79.
Козаки на іконі

Як винайшли мову жестів?

Відео
Пропаганду придумали ще католики, коли їм довелося конкурувати з протестантами, захищати свою версію християнства і боротися за паству.


Мапа, яка в XVI ст., добі проекції Меркатора 
(спосіб картографування, коли паралелі і меридіани 
зображуються під кутом 90° один до одного. 
Цей спосіб вперше використав фламандський картограф 
Герард Кремер - латинське ім'я Меркатор 1512-1594), 
також була новацією, стала ключом до нового
бачення периферії влади і багатства. 
Колумб, до  того як стати мореплавцем, займався картографією,
 і відкриття можливості руху прямим курсом так, 
ніби простір був однорідним  і безперервним, 
стало найважливішим зсувом у людському світовідчутті 
в епоху Відродження. Але ще важливіше те, що з появою мапи
 на передній план відразу висувається головна тема Короля Ліра, 
а саме: відокремлення зору як різновид сліпоти.
М.Мак-Люен (С.18)

Немає коментарів:

Дописати коментар