Етапи роботи над рефератом
1. Перший етап (обрати тему, оформити титул і підібрати цитати з трьох різних джерел).
2. Другий етап. На цьому етапі працюємо над списком літератури, планом і вступом (1 друкована сторінка А4: шрифт Times New Roman, 14 кегль, 1.5 інтервал), в якому мають бути відповіді (у довільному порядку) на три питання:
- Що таке культура?
- Чому Ви обрали саме цю тему?
- Чому Ви обрали саме цю тему?
- Яку мету і задачі Ви ставите перед собою у цьому рефераті?
Крім того, підшукуємо ілюстрації (з посиланнями). Пам'ятайте, що при використанні будь-яких ілюстрацій треба вказувати, звідки їх запозичено.
3. Третій етап. Основна частина. Перший розділ (загалом 3,5-4,5 сторінок) з щонайменше двома підрозділами (із заголовками, що відповідатимуть темі реферату):
- півсторінки передмови до розділу із постановкою задач+
- півтори-дві сторінки тексту першого підрозділу (задача підрозділу на початку і висновки в кінці)+
- півтори-дві сторінки тексту другого підрозділу (задача підрозділу на початку і висновки в кінці) + окремим абзацом - загальні висновки розділу.
Важливо! Подумайте про ключову ідею свого реферату. До неї мають вести як План, Вступ, так і Основна частина.
4. Четвертий етап. Основна частина Другий розділ (загалом 3,5-4,5 сторінок) з щонайменше двома підрозділами (з відповідними темі реферата заголовками):
- півсторінки передмови до розділу із постановкою задач+
- півтори-дві сторінки тексту першого підрозділу (задача підрозділу на початку і висновки в кінці)+
- півтори-дві сторінки тексту другого підрозділу (задача підрозділу на початку і висновки в кінці) + окремим абзацом - загальні висновки розділу.
6. Шостий етап. Внесення остаточних правок і представлення друкованої версії реферату. Підготовка до захисту.
7. Сьомий етап. Захист.
Вимоги до написання реферату
Обсяг реферату: 20–25 рукописних сторінок учнівського зошита або 10-14 друкованих шрифтом Times New Roman (розмір кегля – 14; міжстроковий інтервал – 1,5; поля – 2,5).
Мова написання – українська. Уникайте довгих речень, повторів, аналізу несуттєвих фактів. Перевіряйте грамотність, користуйтесь словниками та довідниками.
Реферат має визначену структуру: титульниий аркуш, зміст (розгорнутий план з вказаними сторінками), вступ, основна частина (2– 3 розділи з підрозділами), висновок, список використаної літератури.
Титульний аркуш оформляється за стандартною формою (Див. Додаток 1).
У вступі обґрунтовується актуальність теми, розкривається навчально-пізнавальне значення її дослідження. Обов’язкова частина вступу – короткий аналіз наукової літератури, яка самостійно відібрана та проаналізована відповідно до плану роботи над рефератом.
Основна частина складається з розділів і підрозділів, кожен з яких має свою назву й відповідну нумерацію. Розташовуйте матеріали розділів у логічній послідовності; у кожному з них мають бути Ваші власні пояснення, приклади, узагальнення.
У висновку треба сформулювати основні результати дослідження та зробити акценти на зв’язку наукової проблеми з сучасністю.
Список літератури має відповідати правилам оформлення бібліографії.
Зверніть увагу, що відомості про книгу повинні включати: прізвище та ініціали автора; назву книги; через двокрапку – її призначення; через косу риску – відомості про відповідальність (ініціали та прізвища авторів); через крапку, тире – місце видання; через кому – рік видання. Якщо книга написана чотирма та більше авторами, то допускається описувати її під назвою, тобто спочатку навести назву книги, а далі через косу риску подати прізвища чотирьох авторів (якщо їх усього чотири) або трьох і словосполучення «та ін.» (якщо авторів п’ять і більше).
Наприклад:
Один автор
Матвєєва Л. Л. Культурологія: курс лекцій: навч. посіб. / Л. Л. Матвєєва. – К.: Либідь, 2005 - 512 с.
Два автори
Абрамович С. Д. Світова та українська культура: навч. посіб. / С. Д. Абрамович, М. Ю. Чікарькова. – Львів: Світ, 2004. - 344 с.
Три автори
Крвавич Д. П. Українське мистецтво: навч. посіб. у 3-х т. - Ч. 1. / Д. П. Крвавич, В. А. Овсійчук, С. О. Черепанова. – Львів: Світ, 2003. - 256 с.
Чотири автори
Історія світової та української культури / Греченко В., Чорний І., Кушнерук В., Режко В. – К., 2000.
П’ять і більше авторів
Культурологія : навч. посіб. / Баканурський А. Г., Александров А. Б., Дашкова Т. Ю. та ін. – К., 2004.
Без авторів
Історія світової культури : навч. посіб. / за ред. Л. Т. Левчук. – К.: Либідь, 1999. - 367 с.
Відомості про статтю включають: прізвище та ініціали авторів; заголовок статті; через дві косі риски – найменування журналу, збірника, де вміщена ця стаття; через крапку, тире – місце видання (для збірників); через крапку, тире – рік видання; через крапку, тире – номер, випуск, том (для журналів, збірників), і через крапку тире - після великої літери С. вказати сторінки.
Наприклад:
Шелест В. Думи – козацький епос // Київська старовина. – 1993. – №6. - С. 10-34.
Робота над рефератом починається з вибору теми. Це дуже відповідальний момент. Керуйтеся власним інтересом (від нього залежить якість вашої роботи) до обраної теми. Оцініть рівень своїх знань з даної проблематики, зверніться за інформацією до підручників або довідників, тематичного каталогу бібліотеки, навчально-методичного кабінету. Можна самостійно сформулювати тему (замість обирати зі списку), але виключно в межах навчальнорї програми дисципліни «Історія української культури» і в цьому випадку необхідно заздалегідь узгодити обрану тему й план роботи з викладачем.
Одна з головних вимог до реферату - творче й самостійне (!) виконання. Усі проблеми обраної теми повинні знайти найповніше висвітлення в тексті. Використовуйте різноманітні культурологічні та історичні джерела, наукову літературу (монографії, навчальні посібники, статті, матеріали наукових конференцій, довідники). Треба відобразити досягнення науковців в усіх розділах реферату. При цьому Ви як автор несете повну відповідальність за достовірність використаних матеріалів, у тому числі окремих фактів і цитат, за істинність формулювань, узагальнень та висновків. Матеріали з Інтернету без їхнього всебічного опрацювання, висновків та списку літератури як реферат не зараховуються.
Захист реферату відбувається в різних формах. Це може бути виступ з тезами на семінарі або науковій конференції, співбесіда під час модульного контролю, викладення основних результатів дослідження під час відповіді на екзамені.
Теми рефератів:
Мова написання – українська. Уникайте довгих речень, повторів, аналізу несуттєвих фактів. Перевіряйте грамотність, користуйтесь словниками та довідниками.
Реферат має визначену структуру: титульниий аркуш, зміст (розгорнутий план з вказаними сторінками), вступ, основна частина (2– 3 розділи з підрозділами), висновок, список використаної літератури.
Титульний аркуш оформляється за стандартною формою (Див. Додаток 1).
У вступі обґрунтовується актуальність теми, розкривається навчально-пізнавальне значення її дослідження. Обов’язкова частина вступу – короткий аналіз наукової літератури, яка самостійно відібрана та проаналізована відповідно до плану роботи над рефератом.
Основна частина складається з розділів і підрозділів, кожен з яких має свою назву й відповідну нумерацію. Розташовуйте матеріали розділів у логічній послідовності; у кожному з них мають бути Ваші власні пояснення, приклади, узагальнення.
У висновку треба сформулювати основні результати дослідження та зробити акценти на зв’язку наукової проблеми з сучасністю.
Список літератури має відповідати правилам оформлення бібліографії.
Зверніть увагу, що відомості про книгу повинні включати: прізвище та ініціали автора; назву книги; через двокрапку – її призначення; через косу риску – відомості про відповідальність (ініціали та прізвища авторів); через крапку, тире – місце видання; через кому – рік видання. Якщо книга написана чотирма та більше авторами, то допускається описувати її під назвою, тобто спочатку навести назву книги, а далі через косу риску подати прізвища чотирьох авторів (якщо їх усього чотири) або трьох і словосполучення «та ін.» (якщо авторів п’ять і більше).
Один автор
Матвєєва Л. Л. Культурологія: курс лекцій: навч. посіб. / Л. Л. Матвєєва. – К.: Либідь, 2005 - 512 с.
Два автори
Абрамович С. Д. Світова та українська культура: навч. посіб. / С. Д. Абрамович, М. Ю. Чікарькова. – Львів: Світ, 2004. - 344 с.
Три автори
Крвавич Д. П. Українське мистецтво: навч. посіб. у 3-х т. - Ч. 1. / Д. П. Крвавич, В. А. Овсійчук, С. О. Черепанова. – Львів: Світ, 2003. - 256 с.
Чотири автори
Історія світової та української культури / Греченко В., Чорний І., Кушнерук В., Режко В. – К., 2000.
П’ять і більше авторів
Культурологія : навч. посіб. / Баканурський А. Г., Александров А. Б., Дашкова Т. Ю. та ін. – К., 2004.
Без авторів
Історія світової культури : навч. посіб. / за ред. Л. Т. Левчук. – К.: Либідь, 1999. - 367 с.
Відомості про статтю включають: прізвище та ініціали авторів; заголовок статті; через дві косі риски – найменування журналу, збірника, де вміщена ця стаття; через крапку, тире – місце видання (для збірників); через крапку, тире – рік видання; через крапку, тире – номер, випуск, том (для журналів, збірників), і через крапку тире - після великої літери С. вказати сторінки.
Шелест В. Думи – козацький епос // Київська старовина. – 1993. – №6. - С. 10-34.
Одна з головних вимог до реферату - творче й самостійне (!) виконання. Усі проблеми обраної теми повинні знайти найповніше висвітлення в тексті. Використовуйте різноманітні культурологічні та історичні джерела, наукову літературу (монографії, навчальні посібники, статті, матеріали наукових конференцій, довідники). Треба відобразити досягнення науковців в усіх розділах реферату. При цьому Ви як автор несете повну відповідальність за достовірність використаних матеріалів, у тому числі окремих фактів і цитат, за істинність формулювань, узагальнень та висновків. Матеріали з Інтернету без їхнього всебічного опрацювання, висновків та списку літератури як реферат не зараховуються.
Захист реферату відбувається в різних формах. Це може бути виступ з тезами на семінарі або науковій конференції, співбесіда під час модульного контролю, викладення основних результатів дослідження під час відповіді на екзамені.
Теми рефератів:
Тема 1. Предмет дисципліни «Історія української культури»
Теми рефератів
1. Культура і суспільство.
2. Функції культури.
3. Діяльнісний підхід у культурологічному дослідженні.
4. Загальнолюдські цінності та національні культурні традиції.
5. Проблема періодизації вітчизняної культури.
6. Мистецтво в структурі національної культури.
7. Значення мови в розвитку культури.
8. Культурологічна концепція Пантелеймона Куліша.
9. Тарас Шевченко як культурний діяч.
10. Микола Костомаров про національну своєрідність українського народу та його культури.
11. Порівняльно-історичний метод у культурологічних дослідженнях Михайла Драгоманова.
12. Цілісна концепція історії української культури у творчій спадщині Івана Франка.
13. «Українська ідея» в культурологічній концепції Михайла Грушевського.
14. Георгій Булашев: міфологія, релігія та народний світогляд в українській культурі.
15. Дмитро Донцов про зміст культури і «дух нації».
16. Культурологічна концепція Івана Огієнка.
17. Учення Дмитра Чижевського про філософію як форму самосвідомості культури.
18. Проблема європеїзації української культури у творчій спадщині Миколи Хвильового.
19. Сучасні дослідження з історії української культури. +Див.: Підсумки М.Поповича
20. Вплив надбань вітчизняної культури на формування професійних здібностей фахівця.
1. Культура і суспільство.
2. Функції культури.
3. Діяльнісний підхід у культурологічному дослідженні.
4. Загальнолюдські цінності та національні культурні традиції.
5. Проблема періодизації вітчизняної культури.
6. Мистецтво в структурі національної культури.
7. Значення мови в розвитку культури.
8. Культурологічна концепція Пантелеймона Куліша.
9. Тарас Шевченко як культурний діяч.
10. Микола Костомаров про національну своєрідність українського народу та його культури.
11. Порівняльно-історичний метод у культурологічних дослідженнях Михайла Драгоманова.
12. Цілісна концепція історії української культури у творчій спадщині Івана Франка.
13. «Українська ідея» в культурологічній концепції Михайла Грушевського.
14. Георгій Булашев: міфологія, релігія та народний світогляд в українській культурі.
15. Дмитро Донцов про зміст культури і «дух нації».
16. Культурологічна концепція Івана Огієнка.
17. Учення Дмитра Чижевського про філософію як форму самосвідомості культури.
18. Проблема європеїзації української культури у творчій спадщині Миколи Хвильового.
19. Сучасні дослідження з історії української культури. +Див.: Підсумки М.Поповича
20. Вплив надбань вітчизняної культури на формування професійних здібностей фахівця.
Тема 2. Стародавня культура на теренах України
Теми рефератів
1. Міфологічне світосприйняття первісної людини.
2. Магія в первісній культурі.
3. Первісні вірування (анімізм, тотемізм, фетишизм) та культи (Богині-матері, предків, вождів).
4. Виникнення мистецтва.
5. Вікентій Хвойка – видатний дослідник української старовини.
6. Трипільська культура та її вплив на побут і мистецтво східних слов’ян.
7. Праслов’янські (Зарубінецька, Черняхівська, Київська) культури I–V ст.
8. Еволюція давньослов’янської міфології.
9. Людина і світ у міфології давніх слов’ян.
10. Слов’янський пантеон богів.
11. Георгій Булашев про українські народні погляди та вірування.
12. Культури кіммерійців, скіфів, сарматів.
13. Скарби скіфських курганів.
14. «Велика колонізація» та заснування міст-полісів у Північному Причорномор’ї та Криму.
15. Північне Причорномор’я у міфології Стародавньої Греції.
16. Боги та герої давньогрецьких міфів у культурі античного Причорномор’я.
17. Становлення античної демократії в Ольвії та Херсонесі.
18. Культура Боспорського царства.
19. Архітектура і скульптура в художній культурі античного Причорномор’я.
20. Актуальність масових видовищ у культурі міст-полісів.
1. Міфологічне світосприйняття первісної людини.
2. Магія в первісній культурі.
3. Первісні вірування (анімізм, тотемізм, фетишизм) та культи (Богині-матері, предків, вождів).
4. Виникнення мистецтва.
5. Вікентій Хвойка – видатний дослідник української старовини.
6. Трипільська культура та її вплив на побут і мистецтво східних слов’ян.
7. Праслов’янські (Зарубінецька, Черняхівська, Київська) культури I–V ст.
8. Еволюція давньослов’янської міфології.
9. Людина і світ у міфології давніх слов’ян.
10. Слов’янський пантеон богів.
11. Георгій Булашев про українські народні погляди та вірування.
12. Культури кіммерійців, скіфів, сарматів.
13. Скарби скіфських курганів.
14. «Велика колонізація» та заснування міст-полісів у Північному Причорномор’ї та Криму.
15. Північне Причорномор’я у міфології Стародавньої Греції.
16. Боги та герої давньогрецьких міфів у культурі античного Причорномор’я.
17. Становлення античної демократії в Ольвії та Херсонесі.
18. Культура Боспорського царства.
19. Архітектура і скульптура в художній культурі античного Причорномор’я.
20. Актуальність масових видовищ у культурі міст-полісів.
Тема 3. Культура вітчизняного Середньовіччя
Теми рефератів
1. Культура східнослов’янських племен напередодні утворення Київської держави.
2. Входження Русі в європейський християнський культурний світ.
3. Язичництво в культурі Давньої Русі.
4. Родоначальник християнського гуманізму Володимир Мономах.
5. Проблема людської особистості в «Слові Данила Заточника».
6. Іларіон Київський про велич і єдність землі руської.
7. Давньоруський книжник, історик та публіцист Нестор.
8. Києво-Печерський патерик.
9. Письменник-полеміст Феодосій Печерський.
10. Давньоруське літописання: світова історія та сенс людського життя.
11. Середньовічна картина світу в «Слові о полку Ігоревім».
12. Апокрифи в давньоруській літературі.
13. Рукописна книга як витвір давньоруського мистецтва.
14. Монументальний живопис Київської Русі.
15. Давньоруська ікона.
16. Декоративно-ужиткове мистецтво Київської Русі.
17. Культурне життя стародавнього Києва.
18. Давньоруська сакральна архітектура.
19. Софія Київська – видатна пам’ятка вітчизняної культури.
20. Галицька архітектурна школа: вплив романіки і готики.
1. Культура східнослов’янських племен напередодні утворення Київської держави.
2. Входження Русі в європейський християнський культурний світ.
3. Язичництво в культурі Давньої Русі.
4. Родоначальник християнського гуманізму Володимир Мономах.
5. Проблема людської особистості в «Слові Данила Заточника».
6. Іларіон Київський про велич і єдність землі руської.
7. Давньоруський книжник, історик та публіцист Нестор.
8. Києво-Печерський патерик.
9. Письменник-полеміст Феодосій Печерський.
10. Давньоруське літописання: світова історія та сенс людського життя.
11. Середньовічна картина світу в «Слові о полку Ігоревім».
12. Апокрифи в давньоруській літературі.
13. Рукописна книга як витвір давньоруського мистецтва.
14. Монументальний живопис Київської Русі.
15. Давньоруська ікона.
16. Декоративно-ужиткове мистецтво Київської Русі.
17. Культурне життя стародавнього Києва.
18. Давньоруська сакральна архітектура.
19. Софія Київська – видатна пам’ятка вітчизняної культури.
20. Галицька архітектурна школа: вплив романіки і готики.
Тема 4. Український Ренесанс (XIV–XVI ст.)
Теми рефератів
1. Італійське Рінашименто та його вплив на вітчизняну культуру XIV–XVI ст.
2. Юрій Дрогобич – видатний вчений, представник раннього гуманізму в Україні.
3. Роль Північного Відродження в українській культурі XVI ст.
4. Братства і реформаційний рух XVI ст.
5. «Апокризис» Христофора Філалета.
6. Іван Вишенський про свободу народу і особи.
7. Мислитель-гуманіст Йосип Верещинський.
8. Книгодрукування і розвиток вітчизняного гуманізму.
9. Мистецька спадщина Івана Федорова.
10. Культурний діяч Костянтин Острозький.
11. Павло Русин про можливості людини та її гідність.
12. «Русинський Демосфен» Станіслав Оріховський.
13. Козацька тематика в літературі XV–XVI ст.
14. Проблема війни і миру в творчості українських гуманістів.
15. Шкільна драма в українській ренесансній культурі.
16. Вітчизняна оборонна архітектура XIV–XVI ст.: від готики до ренесансу.
17. Архітектура і скульптура ренесансного Львова.
18. Іконопис XIV–XVI ст.: єдність традицій та інновацій.
19. Національна святиня – «Пересопницьке Євангеліє».
20. Культура України XV–XVI ст. очима чужинців.
1. Італійське Рінашименто та його вплив на вітчизняну культуру XIV–XVI ст.
2. Юрій Дрогобич – видатний вчений, представник раннього гуманізму в Україні.
3. Роль Північного Відродження в українській культурі XVI ст.
4. Братства і реформаційний рух XVI ст.
5. «Апокризис» Христофора Філалета.
6. Іван Вишенський про свободу народу і особи.
7. Мислитель-гуманіст Йосип Верещинський.
8. Книгодрукування і розвиток вітчизняного гуманізму.
9. Мистецька спадщина Івана Федорова.
10. Культурний діяч Костянтин Острозький.
11. Павло Русин про можливості людини та її гідність.
12. «Русинський Демосфен» Станіслав Оріховський.
13. Козацька тематика в літературі XV–XVI ст.
14. Проблема війни і миру в творчості українських гуманістів.
15. Шкільна драма в українській ренесансній культурі.
16. Вітчизняна оборонна архітектура XIV–XVI ст.: від готики до ренесансу.
17. Архітектура і скульптура ренесансного Львова.
18. Іконопис XIV–XVI ст.: єдність традицій та інновацій.
19. Національна святиня – «Пересопницьке Євангеліє».
20. Культура України XV–XVI ст. очима чужинців.
Тема 5. Українська культура Нового часу (XVII–XVIII ст.)
Теми рефератів
1. Братський рух у загальнокультурному процесі XVII ст.
2. Петро Могила – релігійний реформатор, освітній діяч, меценат.
3. Просвітницька діяльність Києво-Могилянської академії.
4. Видатні полемісти XVII ст. Лазар Баранович та Іов Борецький.
5. Під брязкіт козацької зброї (українська пісня і дума XVII ст.).
6. Культура доби Івана Мазепи.
7. Феномен українського бароко.
8. Розквіт українського вертепу в XVII ст.
9. «Козак Мамай» – народна картина-парсуна Нового часу.
10. Козацьке літописання та формування національної самосвідомості (Григорій Граб’янка, Самійло Величко, Адріан Чепа, Василь Рубан).
11. Погляди Феофана Прокоповича на людину, державу, церкву, мистецтво.
12. Українські просвітителі Інокентій Гізель, Яків Козельський, Георгій Кониський.
13. Учення Григорія Сковороди про «сродну» працю.
14. Українська архітектура XVIII ст.
15. Західноєвропейське та українське рококо.
16. Антон Лосенко і становлення історичної школи в російському академічному живописі.
17. Максим Березовський, Дмитро Бортнянський, Артемій Ведель – корифеї духовної та світської музики.
18. Видатні художники Григорій та Дмитро Левицькі.
19. Творчість Володимира Боровиковського.
20. Розумовські та Полетики в культурному житті Російської імперії XVIII ст.
1. Братський рух у загальнокультурному процесі XVII ст.
2. Петро Могила – релігійний реформатор, освітній діяч, меценат.
3. Просвітницька діяльність Києво-Могилянської академії.
4. Видатні полемісти XVII ст. Лазар Баранович та Іов Борецький.
5. Під брязкіт козацької зброї (українська пісня і дума XVII ст.).
6. Культура доби Івана Мазепи.
7. Феномен українського бароко.
8. Розквіт українського вертепу в XVII ст.
9. «Козак Мамай» – народна картина-парсуна Нового часу.
10. Козацьке літописання та формування національної самосвідомості (Григорій Граб’янка, Самійло Величко, Адріан Чепа, Василь Рубан).
11. Погляди Феофана Прокоповича на людину, державу, церкву, мистецтво.
12. Українські просвітителі Інокентій Гізель, Яків Козельський, Георгій Кониський.
13. Учення Григорія Сковороди про «сродну» працю.
14. Українська архітектура XVIII ст.
15. Західноєвропейське та українське рококо.
16. Антон Лосенко і становлення історичної школи в російському академічному живописі.
17. Максим Березовський, Дмитро Бортнянський, Артемій Ведель – корифеї духовної та світської музики.
18. Видатні художники Григорій та Дмитро Левицькі.
19. Творчість Володимира Боровиковського.
20. Розумовські та Полетики в культурному житті Російської імперії XVIII ст.
Тема 6. Культура України XIX ст.
Теми рефератів
1. Роль освітніх закладів і наукових інституцій в українській культурі ХІХ ст.
2. Кирило-Мефодіївське братство та розвиток національної самосвідомості.
3. Поміщицькі маєтки в культурному ландшафті ХІХ ст.
4. Земляцтва в Петербурзі та Москві як чинники розвитку вітчизняної культури ХІХ ст.
5. Український літературний романтизм.
6. Художні стилі в українській архітектури ХІХ ст.
7. «Енеїда» Івана Котляревського – перший твір нової української літератури.
8. «Не вмирає душа наша, не вмирає воля» (Тарас Шевченко в культурному житті ХІХ ст.).
9. Творча спадщина Марка Вовчка.
10. Світ старої України у «Вечорах на хуторі коло Диканьки» Миколи Гоголя.
11. Михайло Старицький і розвиток українського професійного театру.
12. Кропивницькі – діячі українського театру.
13. Микола Лисенко – основоположник української класичної музики.
14. «Руська трійця» та її роль у відродженні культури в західноукраїнських землях.
15. Юрій Федькович – зачинатель культурного відродження Буковини.
16. Ліберально-буржуазний рух другої половини ХІХ ст. в розвитку української культури.
17. Творчість Лесі Українки.
18. Видатний культурний діяч Іван Франко.
19. Українські передвижники (Микола Ярошенко, Микола Пимоненко, Костянтин Трутовський, Олександр Литовченко).
20. Українці в російській культурі ХІХ ст.
1. Роль освітніх закладів і наукових інституцій в українській культурі ХІХ ст.
2. Кирило-Мефодіївське братство та розвиток національної самосвідомості.
3. Поміщицькі маєтки в культурному ландшафті ХІХ ст.
4. Земляцтва в Петербурзі та Москві як чинники розвитку вітчизняної культури ХІХ ст.
5. Український літературний романтизм.
6. Художні стилі в українській архітектури ХІХ ст.
7. «Енеїда» Івана Котляревського – перший твір нової української літератури.
8. «Не вмирає душа наша, не вмирає воля» (Тарас Шевченко в культурному житті ХІХ ст.).
9. Творча спадщина Марка Вовчка.
10. Світ старої України у «Вечорах на хуторі коло Диканьки» Миколи Гоголя.
11. Михайло Старицький і розвиток українського професійного театру.
12. Кропивницькі – діячі українського театру.
13. Микола Лисенко – основоположник української класичної музики.
14. «Руська трійця» та її роль у відродженні культури в західноукраїнських землях.
15. Юрій Федькович – зачинатель культурного відродження Буковини.
16. Ліберально-буржуазний рух другої половини ХІХ ст. в розвитку української культури.
17. Творчість Лесі Українки.
18. Видатний культурний діяч Іван Франко.
19. Українські передвижники (Микола Ярошенко, Микола Пимоненко, Костянтин Трутовський, Олександр Литовченко).
20. Українці в російській культурі ХІХ ст.
Тема 7. Сучасна українська культура
Теми рефератів
1. Концепція науки як культури Володимира Вернадського.
2. Реалізм в українському мистецтві ХХ ст.
3. Кубофутуризм в Україні і Росії (Давид і Микола Бурлюки, Олександра Екстер, Олександр Богомазов, Василь Єрмилов).
4. Творча спадщина Казимира Малевича.
5. Експресіонізм в українському мистецтві початку ХХ ст. (Василь Стефаник, Віктор Пальмов).
6. Авангард і дизайн в українській художній культурі першої третини ХХ ст.
7. Михайло Бойчук та його школа.
8. Проблеми людини, нації та культури у творчості українських літературних модерністів (Микола Хвильовий, Микола Зеров, Олександр Олесь).
9. Тоталітаризм – трагедія вітчизняної культури ХХ ст.
10. Українська культура радянського періоду.
11. Гуманістичні пошуки сучасної вітчизняної поезії (Василь Стус, Микола Вінграновський, Іван Драч, Дмитро Павличко, Ліна Костенко).
12. Творчість Олександра Довженка.
13. Поетична хвиля українського кіно (Сергій Параджанов, Юрій Ільєнко, Леонід Осика, Іван Миколайчук).
14. Видатні кінорежисери сучасності Кіра Муратова і Роман Балаян.
15. Режисерський театр в Україні кінця ХХ – початку ХХІ ст.
16. Глобалізація сучасної музики.
17. Розмаїття образних систем сучасного українського образотворчого мистецтва (Сергій Поярков, Іван Марчук, Олег Пінчук).
18. Постмодерністська свідомість у творчості Юрія Андруховича.
19. Альтернатива технократичного і гуманітарного мислення – проблема сучасної української культури.
20. Розвиток інформаційної культури в сучасній Україні.
1. Концепція науки як культури Володимира Вернадського.
2. Реалізм в українському мистецтві ХХ ст.
3. Кубофутуризм в Україні і Росії (Давид і Микола Бурлюки, Олександра Екстер, Олександр Богомазов, Василь Єрмилов).
4. Творча спадщина Казимира Малевича.
5. Експресіонізм в українському мистецтві початку ХХ ст. (Василь Стефаник, Віктор Пальмов).
6. Авангард і дизайн в українській художній культурі першої третини ХХ ст.
7. Михайло Бойчук та його школа.
8. Проблеми людини, нації та культури у творчості українських літературних модерністів (Микола Хвильовий, Микола Зеров, Олександр Олесь).
9. Тоталітаризм – трагедія вітчизняної культури ХХ ст.
10. Українська культура радянського періоду.
11. Гуманістичні пошуки сучасної вітчизняної поезії (Василь Стус, Микола Вінграновський, Іван Драч, Дмитро Павличко, Ліна Костенко).
12. Творчість Олександра Довженка.
13. Поетична хвиля українського кіно (Сергій Параджанов, Юрій Ільєнко, Леонід Осика, Іван Миколайчук).
14. Видатні кінорежисери сучасності Кіра Муратова і Роман Балаян.
15. Режисерський театр в Україні кінця ХХ – початку ХХІ ст.
16. Глобалізація сучасної музики.
17. Розмаїття образних систем сучасного українського образотворчого мистецтва (Сергій Поярков, Іван Марчук, Олег Пінчук).
18. Постмодерністська свідомість у творчості Юрія Андруховича.
19. Альтернатива технократичного і гуманітарного мислення – проблема сучасної української культури.
20. Розвиток інформаційної культури в сучасній Україні.
Тема 8. Культура Слобідської України
Теми рефератів
1. Повір’я, звичаї та побут слобожан. +про танці
2. Культурне життя Слобідської України в наукових дослідженнях Дмитра Багалія.
3. Микола Сумцов – дослідник і громадський діяч слобожанського краю.
4. Внесок Петра Іванова та Стефана Таранушенка у вивчення культури Слобідської України.
5. Невловимий світ Григорія Сковороди.
6. Культурний діяч Олександр Паліцин.
7. Просвітницька діяльність Василя Каразіна.
8. Гнат Хоткевич – письменник, режисер, актор, музикант.
9. Алчевські – родина діячів української культури.
10. Видатні письменники-слобожани Григорій Квітка-Основ’яненко та Петро Гулак-Артемовський.
11. Харківські поети-романтики 20-х – 30-х років ХІХ ст.
12. Література в художній культурі Слобожанщини ХХ ст.
13. Театральне життя Харкова ХІХ – початку ХХ ст.
14. «Березіль» Леся Курбаса в контексті розвитку вітчизняного театрального мистецтва.
15. Іван Мар’яненко та Амвросій Бучма – режисери, актори, педагоги.
16. Артемій Ведель у музичній культурі Харкова XVIII ст.
17. Ілля Слатін – музичний діяч Слобожанщини.
18. Перлини української архітектури – Покровський та Успенський собори Харкова.
19. Академік архітектури Олексій Бекетов.
20. Україна у творчості Іллі Рєпіна.
21. Пейзажі Слобожанщини Сергія Васильківського.
22. Харківська школа живопису другої половини ХІХ – початку ХХ століття (Дмитро Безперчий, Петро Левченко, Михайло Беркос, Михайло Ткаченко).
23. Харківський технологічний інститут та формування школи вітчизняного дизайну.
24. Художня спадщина Василя Єрмилова.
25. Творче об’єднання «Буриме».
Додаток 1. Зразок оформлення титульного аркушу
Міністерство освіти і науки України
Національний технічний університет
«Харківський політехнічний інститут»
Кафедра українознавства, культурології та історії науки
Реферат
з дисципліни «Історія та культура України»
на тему
Середньовічна картина світу в «Слові о полку Ігоревім»
Студента гр. БФ-20а
Романа Васильовича
Корнієнка
Харків 2020
1. Повір’я, звичаї та побут слобожан. +про танці
2. Культурне життя Слобідської України в наукових дослідженнях Дмитра Багалія.
3. Микола Сумцов – дослідник і громадський діяч слобожанського краю.
4. Внесок Петра Іванова та Стефана Таранушенка у вивчення культури Слобідської України.
5. Невловимий світ Григорія Сковороди.
6. Культурний діяч Олександр Паліцин.
7. Просвітницька діяльність Василя Каразіна.
8. Гнат Хоткевич – письменник, режисер, актор, музикант.
9. Алчевські – родина діячів української культури.
10. Видатні письменники-слобожани Григорій Квітка-Основ’яненко та Петро Гулак-Артемовський.
11. Харківські поети-романтики 20-х – 30-х років ХІХ ст.
12. Література в художній культурі Слобожанщини ХХ ст.
13. Театральне життя Харкова ХІХ – початку ХХ ст.
14. «Березіль» Леся Курбаса в контексті розвитку вітчизняного театрального мистецтва.
15. Іван Мар’яненко та Амвросій Бучма – режисери, актори, педагоги.
16. Артемій Ведель у музичній культурі Харкова XVIII ст.
17. Ілля Слатін – музичний діяч Слобожанщини.
18. Перлини української архітектури – Покровський та Успенський собори Харкова.
19. Академік архітектури Олексій Бекетов.
20. Україна у творчості Іллі Рєпіна.
21. Пейзажі Слобожанщини Сергія Васильківського.
22. Харківська школа живопису другої половини ХІХ – початку ХХ століття (Дмитро Безперчий, Петро Левченко, Михайло Беркос, Михайло Ткаченко).
23. Харківський технологічний інститут та формування школи вітчизняного дизайну.
24. Художня спадщина Василя Єрмилова.
25. Творче об’єднання «Буриме».
Міністерство освіти і науки України
Національний технічний університет
«Харківський політехнічний інститут»
Кафедра українознавства, культурології та історії науки
Реферат
з дисципліни «Історія та культура України» на тему Середньовічна картина світу в «Слові о полку Ігоревім»
Студента гр. БФ-20а
Корнієнка Романа Васильовича
Харків 2020
|
Немає коментарів:
Дописати коментар