Модуль ІІ. Українська культура Нового і Новітнього часів
Згідно з В.Горським, у Новий час домінує наука.
[Горский В.С. Историко-философское истолкование текста. – К.: Наук. думка, 1981. – C.157]
Згідно з П.Слотердайком, "упродовж усього Нового часу
майже цілком втратила своє значення разюча протилежність
між тими, хто «вирує в океанах», і тими, хто товче землю"
[Слотердайк П. Нестиснювальне, або Нове відкриття протяжного //
Філософська думка, 2014, № 3. - С. 42]
"...У ХVІІІ ст.... скипетр перейшов від Архітектури до Музики
і ... порив художнього імпульсу обрав собі більш витонченого
посередника у звуці. ... Виникла соната як зріла і найвища форма
інструментального стилю. Музика в цей період почала панувати
над рештою мистецтв..."
[Тойнби А.Дж. Постижение истории. Сборник:
Пер. с англ. - М.:Прогресс, 1991. - С.239]
[Горский В.С. Историко-философское истолкование текста. – К.: Наук. думка, 1981. – C.157]
Згідно з П.Слотердайком, "упродовж усього Нового часу
майже цілком втратила своє значення разюча протилежність
між тими, хто «вирує в океанах», і тими, хто товче землю"
[Слотердайк П. Нестиснювальне, або Нове відкриття протяжного //
Філософська думка, 2014, № 3. - С. 42]
"...У ХVІІІ ст.... скипетр перейшов від Архітектури до Музики
і ... порив художнього імпульсу обрав собі більш витонченого
посередника у звуці. ... Виникла соната як зріла і найвища форма
інструментального стилю. Музика в цей період почала панувати
над рештою мистецтв..."
[Тойнби А.Дж. Постижение истории. Сборник:
Пер. с англ. - М.:Прогресс, 1991. - С.239]
"Я - це зовсім не одне і те ж, що моє тіло"
Р.Декарт
[Цит.за: Агацци Є. Человек как предмет философии // Вопр. философии. - 1989. - № 2 - С. 25 (24-34)]
"Не дивлячись на те, що Захід в епоху Нового часу відмовився від регулюючої ролі традиції і вперше в людській історії намагався знайти (опору) в антитрадиціоналізмі, розвиток Західної цивілізації все-таки стихійно здійснювався згідно з законом, що відзначений вище кругового розгортання символічної, або типової, форми..."
[Малявин В.В. Мифология и традиция постмодернизма // Логос. Кн.1. Разум. Духовность. Традиции. Изд-во Ленинградск. ун-та, 1991. - С.51-59]
Тема 5. Українська культура Нового часу (XVII–XVIII ст.)
.jpg)
Українському козацтву не вдалося створити
рівноправне суспільство...
...початок і середину XVIII ст. у Гетьманщині ознаменував
пожвавлений розвиток культури. І все ж до кінця століття
Україна прибрала виразно провінційних рис у всіх регіонах
і на всіх рівнях - культурному, соціальному та економічному
[Субтельний О. Україна. Історія.: Пер.з англ. Ю.Шевчука.
Вид.3-тє переробл. і доп. - К.: Либідь, 1993. - С.227]
XVIII ст. було парадоксальною добою в історії
української культури. Воно стало свідком дивовижного
розквіту українського мистецтва і літератури,
що відобразився у химерному стилі бароко.
Проте майже одночасно з цим створювалися умови, за яких
українська культура позбавлялася своїх самобутніх рис
і змушена була адаптуватися до російських імперських взірців.
[Субтельний О. Україна. Історія.: Пер.з англ. Ю.Шевчука.
Вид.3-тє переробл. і доп. - К.: Либідь, 1993. - С.246]
2. Цінності культури козацько-гетьманської доби.
3. Українське Просвітництво.
4. Художні напрями в українському мистецтві Нового часу.
Класна дошка для відео-доповіді за темою 5.
Підготовка до тесту 5.
Додаткове питання: Чи згодні ви з І.Кантом, що Просвітництво - це вихід людини зі стану неповноліття?
"В Україні від кінця ХVI до кінця XVIII ст. процес енергійного
розвитку культури супроводжується її вестернізацією"
[Культура // Енциклопедія історії України: у 10 т. /
Редкол. В.А.Смолій та ін. - К.: Наук. думка, 2008. - Т.5. - С. 485].
Контрольні запитання (Д/з)
1. Охарактеризуйте картину світу Нового часу.
2. Яким був ідеал людини XVII–XVIII ст.?
3. Яке значення ідеалу республіканського устрою та інших фундаментальних цінностей буржуазного суспільства в західноєвропейській та вітчизняній культурі Нового часу?
4. Яку роль у світогляді Нового часу відігравали: а) раціоналізм; б) сенсуалізм та емпіризм?
5. Яка роль освіти в розвитку української культури XVII–XVIII ст.?
6. Назвіть імена визначних учених, письменників, політиків XVII–XVIII ст., що пов’язані з діяльністю Києво-Могилянської академії.
7. Що Ви знаєте про діяльність культурно-просвітницького гуртка при Печерській Лаврі?
8. Чому питання національної та релігійної незалежності перебували в центрі уваги українських мислителів XVII–XVIII ст.?
9. Чому Дмитро Антонович визначав епоху гетьманування Івана Мазепи як «другу золоту добу українського мистецтва»?
10. Які негативні процеси у вітчизняному культурному житті XVIII ст. пов’язані з політикою царського уряду?
11. Чим обумовлений новий якісний стан художньої культури XVII–XVIII ст.?
12. Що таке «козацьке бароко»? Назвіть та охарактеризуйте відомі Вам барокові архітектурні пам’ятки. +бароко
13. Які особливості українського рококо? Чому цей стиль був актуальним у вітчизняній культурі другої половини XVIII ст.? +рококо
14. Кого з представників західноєвропейського, російського та українського класицизму Ви знаєте?
15. Назвіть основні жанри української літератури XVII–XVIII ст.
16. Які основні теми-символи української пісні і думи Нового часу?
17. Що Ви знаєте про українську барокову літературу? Чи був Г. Сковорода бароковим письменником?
18. Яке місце музики в художній культурі Нового часу? Кого Ви знаєте з видатних українських композиторів XVIII ст.? Про барокову партесну музику
19. У чому національні особливості українського живопису XVII–XVIII ст.?
20. Яка роль українців у російській культурі XVIII ст.? Наведіть приклади.
Стиль бароко мав збуджувати почуття людини
і в такий спосіб оволодівати її думками.
Він віддавав перевагу формі перед змістом,
химерності перед простотою,
синтезові перед самобутністю.
Саме здатність до синтезу зробила бароко особливо
принадним для українців - нації, котра перебувала
між православним Сходом та латинізованим Заходом.
Бароко не принесло в Україну якихось нових ідей,
воно радше пропонувало нові прийоми, - такі як
парадокс, гіперболізація, алегорія, контраст...
[Субтельний О. Україна. Історія.: Пер.з англ. Ю.Шевчука.
Вид.3-тє переробл. і доп. - К.: Либідь, 1993. - С.249]
Екзаменаційні питання за цією темою:
- Цінності культури козацько-гетьманської доби.
- Українське Просвітництво 18 ст.
- Художні напрями в українському мистецтві Нового часу.
- Загальноєвропейські тенденції культурного розвитку 17-18 ст.
Р. Ґвардіні наголошує: "Нові часи...підносять людину, принижуючи Бога,
з геростратівською радістю вони роблять її частиною природи"
з геростратівською радістю вони роблять її частиною природи"
Гатальська "Філософія культури" (с.69).
Гатальська (79): новоєвропейська науковість із епохи раннього капіталізму принципово заснована на рішучій перевазі спостереження каузальних зв'язків. Осередком є експеримент, орієнтований на пізнання причин і наслідків (це слушно навіть для мистецтва).
Наприкінці XVIII ст. ... в результаті завоювань
Петра І Росія... здобула... "вікно в Європу", а
потреба в животворній ролі України як посередника
культурних впливів відпала. Кордони імперії значно
обмежили контакти України з Заходом.
Тепер плодами безпосереднього виходу
в Європу, "європеїзації", інтелектуальним
потенціалом України користувалася Росія,
завдяки чому вона стала в авангарді культурного розвитку.
Водночас ізольована і схильна до традиціоналізму Україна
скотилася в трясовину провінціалізму. Після втрати
політичної автономії над нею нависла загроза втрати й культурної самобутності.
[Субтельний О. Україна. Історія.: Пер.з англ. Ю.Шевчука.
Вид.3-тє переробл. і доп. - К.: Либідь, 1993. - С.253]
Ілюстрації:
Ян вер Мейлен Книги, глобус, музичні інструменти на синій скатертині. (сер.17ст.)
козаки
Козаки пишуть лист турецькому султану (І.Рєпін)
кобзар
Карикатура 18 ст.
Козаки пишуть лист турецькому султану (І.Рєпін)
кобзар
Дидаскал
Студенти Києво-Могилянської академії
Копія з гравюри (1697-1702) "Київська Академія та її студенти"
Церква Св.Юра в Дрогобичі
Харківська фортеця
Харківська фортеця: реконструкція
Фреска Партесний спів
Козак Мамай

Львів
вертеп
І.Мазепа
Про дзвін, відлитий на замовлення Мазепи
Історики про Мазепу

Західно-європейська музика стилю бароко
Читати:
І.Кант Що таке Просвітництво?
В.Кузнєцов. Сутність і ознаки Просвітництва
Л.Ушкалов. Світ українського барокко.
Українське бароко
Просвітництво. Круглий стіл "Філософської думки".
Випуск журналу "Філософська думка", 2014, № 5, присвячений Сковороді.
Чернишов В. Еволюція філософських поглядів Григорія Сковороди у зв'язку з його духовною біографією // Філософська думка, 2018
М.Фуко. Історія божевілля в класичну епоху.

Козаки на іконі
Як винайшли мову жестів?
Відео
Пропаганду придумали ще католики, коли їм довелося конкурувати з протестантами, захищати свою версію християнства і боротися за паству.
Мапа, яка в XVI ст., добі проекції Меркатора
(спосіб картографування, коли паралелі і меридіани
зображуються під кутом 90° один до одного.
Цей спосіб вперше використав фламандський картограф
Герард Кремер - латинське ім'я Меркатор 1512-1594),
також була новацією, стала
ключом до нового
бачення периферії влади і багатства.
Колумб, до того як стати мореплавцем, займався картографією,
і відкриття можливості руху прямим курсом так,
ніби простір був однорідним і безперервним,
стало найважливішим зсувом у людському світовідчутті
в епоху Відродження. Але ще важливіше те, що з появою мапи
на передній план відразу висувається головна тема Короля Ліра,
а саме: відокремлення зору як різновид сліпоти.
М.Мак-Люен (С.18)
Немає коментарів:
Дописати коментар